Historia klienta

Projekt podwozia wywrotki Mantella, oparty na stali Strenx® 960 Plus, wyznacza nowe standardy

19. maja 2021 6 min czytania

""

Szczegóły

Produkt Strenx 960 Plus
Kraj Włochy
Firma Mantella
Branża Wywrotki i zabudowy
Brand Program My Inner Strenx

Mantella, włoski producent wywrotek, zmieniła niedawno projekt swoich wywrotek Stratosphere dzięki zastosowaniu stali Strenx® 960 Plus. Firma wprowadziła ogromne postępy konstrukcyjne w zabudowie i podwoziu dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałych stali z SSAB. W rezultacie zrewolucjonizowała konstrukcję swojej nowatorskiej wywrotki Stratosphere, odnosząc gigantyczne korzyści.

Projekt zabudowy i podwozia, które ważą o pół tony mniej

"Naszą misją jest redukcja tary pojazdów i wzrost ich ładowności, co zmniejszy zużycie paliwa i przyczyni się do większego zrównoważenia. Jeśli o to chodzi, osiągnęliśmy bardzo interesujące rezultaty, zwłaszcza dzięki wsparciu technicznemu z SSAB. Byliśmy w stanie udoskonalić projekt dzięki optymalizacji wszystkich korzyści, jakie daje Strenx® 960 Plus,” mówi Gregorio Mantella, dyrektor fabryki Mantella.

Podwozie wywrotki, wykonane ze stali Strenx® 960 Plus, jest o 145 kg lżejsze. Zastosowanie odpornej na ścieranie stali Hardox®500 Tuf w zabudowie i stali Strenx®960 Plus w podwoziu daje w sumie zmniejszenie masy pojazdu o 510 kg w porównaniu z wcześniejszą konstrukcją. Dla klientów Mantella przekłada się to na ładowność większą o 510 kg podczas każdego przejazdu.

Nowy projekt podwozia = większa produktywność i funkcjonalność

Firma Mantella zakwestionowała tradycyjne rozwiązania, gdy zdecydowała się na produkcję belek wzdłużnych podwozia w procesie zaawansowanego gięcia pojedynczej płaskiej taśmy Strenx®960 Plus. Zamiast wykonania standardowego dwuteownika w procesie spawania, Mantella skorzystała z prasy krawędziowej, by wyprodukować belkę o kształcie Z bez spawania.

Dzięki nowemu projektowi podwozia, seria Stratosphere waży tyle samo co aluminium, ale ma trwałość, odporność zmęczeniową i zalety produkcyjne stali. Produkcja belek Z zajmuje około 50% mniej czasu od produkcji spawanych dwuteowników. Dodatkowo, sztywność boczna jest większa o 10%, a sztywność skrętna o 12%.

Belki Z zostały w zasadzie zaprojektowane przez inżynierów Mantella wspólnie z kierownikiem ds. rozwoju technicznego SSAB. Taki rodzaj współpracy to jedna z korzyści, jakie klienci tacy jak Mantella otrzymują w ramach partnerstwa My Inner Strenx®.

""
""

Mocne i lekkie podwozie opracowane dla lepszej odporności zmęczeniowej

Mantella oferuje teraz klientom nie tylko podwozie lżejsze o 510 kg. Ma ono również znakomite własności mechaniczne i zapewnia lepsze zachowanie na drodze.

Wywrotki z reguły pracują w terenie w ekstremalnie trudnych warunkach. Poddawane są różnym, silnym obciążeniom, które trudno przewidzieć. Granice projektu wyznacza z reguły zmęczenie. Mantella dużo zainwestowała w prace rozwojowe nad technologią spawania oraz rozmieszczeniem spoin w celu optymalizacji odporności na zmęczenie. Eliminując spawane dwuteowniki i pozostawiając krawędzie bez wpływu spoin, odporność zmęczeniowa podwozia znacznie wzrosła. Oferuje też wzrost ładowności, zachowując jednocześnie niską masę.

"Użytkownicy modelu Stratosphere 3.0 wskazują, że przy takim samym obciążeniu jak wcześniejsze modele, mogą osiągnąć większą ładowność, lepszą stabilność na drodze przy pełnym obciążeniu i znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i opon", mówi Mantella. Doceniają też oznakowanie My Inner Strenx® na wywrotce, wskazujące, że podwozie jest certyfikowane i oferuje najwyższy możliwy poziom wydajności.

"Zmniejszając zużycie paliwa oraz emisje CO2 na tonokilometr, przyczyniamy się do tworzenia bardziej zrównoważonego otoczenia.

Gregorio Mantella, dyrektor fabryki Mantella

Projekt podwozia wywrotki zdobywa nagrodę

Innowacyjny projekt podwozia Stratosphere 3.0 pomógł Mantella wygrać międzynarodową nagrodę Swedish Steel Prize 2018.

Uzasadnienie jury? "Mantella opracowała unikalny projekt, który stanowi całkowicie nową generację wśród rozwiązań przyczep i zabudów. Umożliwiły to specjalistyczne prace projektowe i metody produkcji oraz pełne wykorzystanie potencjału stali wysokowytrzymałych.

Mniejsza masa to mniejszy wpływ naczep na środowisko

Mantella, rodzinna firma z Lamezia Terne w południowych Włoszech, postawiła sobie ambitne cele zaprojektowania mocniejszych i lżejszych naczep, które będą przewozić więcej ładunku, jednocześnie zużywając mniej paliwa i redukując emisje CO2.

Redukcja emisji ma duże znaczenie, gdyż transport drogowy odpowiada za 17,5% ogółu emisji gazów cieplarnianych w Europie, według danych Europejskiej Agencji Środowiska. Do roku 2050 emisje te będą musiały być o co najmniej 60% niższe w stosunku do roku 1990, a docelowo spaść do zera.

"Zmniejszając zużycie paliwa oraz emisje CO2 na tonokilometr, przyczyniamy się do tworzenia bardziej zrównoważonego otoczenia. Aby z powodzeniem opracować lekką wywrotkę, zaangażowaliśmy całą firmę – projektantów, produkcję, kierownictwo i dział zakupów. Wywrotki Stratosphere wykorzystują wszystkie zalety, jakie daje gatunek wysokowytrzymałej stali SSAB - Strenx® 960 Plus. Realizujemy również, oczywiście, proces wdrożenia mocniejszych i lżejszych rozwiązań projektowych w odniesieniu do naszych pozostałych serii wywrotek", mówi Gregorio Mantella, dyrektor zakładu w Mantella.

""

Korzyści dla klienta

  • Podwozie wywrotki waży tyle samo, co aluminiowa rama, ale oferuje korzyści stali, jeśli chodzi o dużą trwałość, odporność zmęczeniową i zachowanie w produkcji.
  • Większa ładowność osiągnięta - wywrotka ma zabudowę lżejszą o 365 kg i podwozie lżejsze o 145 kg, dzięki czemu ładowność wzrosła o 510 kg podczas każdego przejazdu.
  • Znacząca redukcja zużycia paliwa - na przestrzeni 12 lat eksploatacji można zaoszczędzić 12 000 litrów paliwa (120,000 km/rok, 75% pełnego obciążenia, 47 l/100 km – 25 l/100 km).
  • Mniejsze zużycie paliwa oznacza lepszy profil środowiskowy - wywrotki mogą oszczędzić 30 ton CO2.
  • Pojazd może zarobić dodatkowe 0,07€ na każdym kilometrze lub 8400€ rocznie, i spłacić się w ciągu 4–5 lat (Raport COMPETE, Komisja Europejska).

 

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O KONCEPCJI SSAB ECOUPGRADED DLA MNIEJSZEGO ZUŻYCIA PALIWA I EMISJI.

Zamów konsultację Strenx®

Dowiedz się, co zmiana stali na Strenx® może zrobić dla Twoich produktów i firmy.

Strenx® 960 dla następnej generacji podwozi

My Inner Strenx

Długodystansowa obecność w biznesie?

Dowiedz się, jak utrzymać Twoje pojazdy - i działalność - dłużej w ruchu dzięki programowi My Inner Strenx®. Certyfikuj swoją naczepę, by pokazać klientom, z czego została wykonana. Korzystaj z priorytetowego wsparcia z SSAB, buduj lepszą markę i zdobywaj szybciej nowe rynki.

Hardox® 500 Tuf oszczędza 365 kg masy zabudowy

Naczepy Stratosphere firmy Mantella mają trwałe zabudowy wykonane z blachy trudnościeralnej Hardox®500 Tuf. Ten nowy gatunek stali Hardox® idealnie nadaje się na zabudowę wywrotek i zapewnia większą trwałość przy zachowaniu wytrzymałości na uderzenia stosowanej wcześniej stali Hardox®450.

Dzięki większej odporności Hardox®500 Tuf na ścieranie, firma Mantella mogła zmniejszyć grubość blachy o 1 mm. Redukuje to masę zabudowy średnio o 365kg.

Stal Strenx®

Stal Strenx® może sprawić, że Twoje produkty będą mocniejsze, lżejsze, bezpieczniejsze, bardziej konkurencyjne i przyjazne dla środowiska. Ta stal zapewnia wydajność wykraczającą poza zwykłą stal konstrukcyjną.

Nie przeocz tego!

180