180

Kształtowanie rynku wywrotek

Bliskie partnerstwo z SSAB Shape i stal Strenx™ pomaga producentowi wywrotek i przyczep, firmie Feber, utrzymać silną pozycję na rynku – dzięki redukcji masy, kosztów i wpływu na środowisko.

Feber to producent przyczep i wywrotek z siedzibą w Polsce, dobrze znany z wysokiej jakości produktów i innowacyjnego myślenia. Nieustannie dążąc do większej konkurencyjności, firma postawiła sobie za cel rozwój wywrotek, które mogą przyczynić się do mniejszego zużycia paliwa i większej ładowności. Wyzwanie stanowiło jednak znalezienie materiału, który umożliwiłby konieczne zmiany projektowe, a jednocześnie był ekonomiczny. 

Lżejsze, efektywniejsze paliwowo wywrotki 

Od blisko 10 lat, ich zwycięska strategia polega na użyciu stali Strenx o wysokiej wytrzymałości z SSAB. Mocna, ale cienka stal Strenx umożliwia produkcję lżejszych, a przy tym bardziej efektywnych paliwowo produktów. Dodatkowo, bliska współpraca z SSAB Shape w zakresie prefabrykowanych komponentów pomogła Feber obniżyć koszty produkcji do minimum. Obecnie Strenx można znaleźć w prawie każdej ramie wywrotki, którą produkuje Feber. 

“Dzięki partnerstwu z SSAB i użyciu Strenx, Feber mógł udoskonalić swoje projekty podwozi, by jak najbardziej skorzystać z zalet stali o wysokiej wytrzymałości,” mówi Janusz Kuczyński, regionalny kierownik sprzedaży w SSAB Poland. "Podwozia, które dzisiaj produkuje Feber, należą do najbardziej zaawansowanych na rynku, jeśli chodzi o odporność na pękanie i efektywność paliwową; Feber chce jednak jeszcze bardziej obniżyć masę."

Lepsza odporność na pękanie, redukcja masy i mniej spawania

Firma Feber zdecydowała się na wybór stali Strenx (pierwotnie zwanej Domex), ponieważ podwozia wykonane z miękkich stali były zbyt ciężkie i podatne na pękanie. Feber wybrał Strenx 700 i nadal używa tej stali opracowując nowe, lżejsze projekty podwozi.

“Feber był bardzo zadowolony ze swojego wyboru, a w przyszłości zamierza skorzystać z jeszcze wyższych gatunków, jak Strenx 960. To może skutkować jeszcze większą obniżką masy", mówi Kuczyński.

Kolejna zaleta wynikająca z wyboru Strenx 700 to lepsza odporność na pękanie.  Wysoka wytrzymałość, powtarzalność własności i znakomita spawalność stali pozwala tworzyć projekty, które w przeciwnym wypadku byłyby podatne na pękanie zmęczeniowe. 

"Ogólnie, bardzo zmniejszyła się też ilość spawania w trakcie produkcji podwozia dzięki cieńszym profilom", dodaje Kuczyński. "Mniejsza grubość Strenx równa się mniejszym kosztom spawania."

Następna korzyść to redukcja kosztów dzięki prefabrykowanym komponentom z SSAB Shape.

SSAB Shape

SSAB Shape to część działalności SSAB o wartości dodanej, która zaczyna się od stali o wysokiej wytrzymałości i obejmuje różnorodne usługi na różnych poziomach - od najprostszej obróbki typu gięcie i cięcie po gotowe zastosowania i patenty.

SSAB Shape miało zasadnicze znaczenie dla sukcesu wywrotek produkowanych przez Feber. Zaoferowano wsparcie projektowe, jak również dostawy prefabrykowanych elementów produkowanych przez SSAB w Polsce.

"Dzięki usługom SSAB Shape, który produkuje gięte profile do podwozi, Feber nie tylko otrzymuje komponent w pełni wykorzystujący zalety stali Strenx, ale może go szybko wprowadzić do swojego procesu produkcji, oszczędzając czas i koszty."

Gięcie i spawanie laserowe to inne czynności wykonane przez SSAB Shape w celu dostarczenia Feber potrzebnych komponentów gotowych do montażu.

"W efekcie Feber może produkować i sprzedawać bardziej złożone i innowacyjne produkty, które zmieniają standardy w branży i zwiększają konkurencyjność firmy."

Dzięki tak długiemu partnerstwu z SSAB, techniczna współpraca jest mniej lub bardziej codzienną rutyną. Na przestrzeni lat Feber był w stanie osiągnąć najlepsze rezultaty, jeśli chodzi o masę i zmęczenie materiału, jak również sprawny proces produkcji dzięki prostym procedurom warsztatowym - a to oznacza wysokiej jakości produkty przy niższych kosztach produkcji.