Historia klienta

Nowa trwała skrzynia wywrotki Mantella ma długą trwałość użytkową i gwarantuje oszczędność kosztów

października 16, 2020 6 min czytania

Szczegóły

Kraj Włochy
Firma Mantella
Branża Wywrotki i zabudowy
Brand program Hardox® In My Body

Producent naczep Mantella wynosi konstrukcje naczep w stratosferę dzięki nowej stali Hardox®, Hardox® 500 Tuf. Firma wprowadziła ogromne postępy konstrukcyjne dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałej stali SSAB. W rezultacie zrewolucjonizowała konstrukcję swojej nowatorskiej wywrotki Stratosphere, odnosząc gigantyczne korzyści.

510 kilogramów mniej w podwoziu i zabudowie wywrotki

Zastosowanie odpornej na ścieranie stali Hardox® 500 Tuf w zabudowie i stali Strenx® 960 w podwoziu daje w sumie zmniejszenie masy pojazdu o 510 kg w porównaniu z wcześniejszą konstrukcją. Przekłada się to na ładowność większą o 510 kg podczas każdego przejazdu. A większa ładowność jest tym, czego oczekuje praktycznie każdy klient. Nowy projekt wywrotki zdobył międzynarodową nagrodę Swedish Steel Prize 2018.

Wywrotka firmy Mantella jest o ponad 500 kg lżejsza od wersji standardowej. Zabudowa w kształcie litery U, wykonana ze stali Hardox® 500 Tuf, waży o 365 kg mniej, zaś podwozie ze stali Strenx® 960 jest lżejsze o 145 kg. Gięcia poziome zwiększają sztywność zabudowy, zapobiegając wyboczeniom podczas przechyłów.

Czerwona wywrotka Stratosphere z odpornej na ścieranie stali Hardox 500 Tuf rozładowuje materiały

Mniejsza masa to mniejszy wpływ naczep na środowisko

Mantella S.r.l. to spółka rodzinna zlokalizowana w Lamezia Terme w południowych Włoszech. Firma postawiła sobie ambitne cele zaprojektowania mocniejszych i lżejszych naczep, które będą przewozić więcej ładunku, jednocześnie zużywając mniej paliwa i redukując emisje CO2. Redukcja emisji ma duże znaczenie, gdyż transport drogowy odpowiada za 17,5% ogółu emisji gazów cieplarnianych w Europie, według danych Europejskiej Agencji Środowiska. Do roku 2050 emisje te będą musiały być o co najmniej 60% niższe w stosunku do roku 1990, a docelowo spaść do zera.

– Zmniejszając zużycie paliwa oraz emisje CO2 na tonokilometr, przyczyniamy się do tworzenia bardziej zrównoważonego otoczenia. Aby z powodzeniem opracować lekką wywrotkę, zaangażowaliśmy całą firmę – projektantów, produkcję, kierownictwo i dział zakupów. Wywrotki Stratosphere wykorzystują wszystkie zalety, jakie dają gatunki wysokowytrzymałej stali SSAB takie jak Hardox® 500 Tuf. Realizujemy również, oczywiście, proces wdrożenia mocniejszych i lżejszych rozwiązań projektowych w odniesieniu do naszych pozostałych serii wywrotek – mówi Gregorio Mantella, dyrektor zakładu w Mantella.

Zbliżenie czerwonej wywrotki Stratosphere z logo Hardox In My Body

Dzięki zastosowaniu stali Hardox® 500 Tuf masa wywrotki jest o 365 kg mniejsza 

Naczepy Stratosphere firmy Mantella mają trwałe zabudowy wykonane z blachy trudnościeralnej Hardox® 500 Tuf, nie mające sobie równych na rynku. Ten nowy gatunek stali Hardox® idealnie nadaje się na zabudowę wywrotek i zapewnia większą trwałość przy zachowaniu wytrzymałości na uderzenia stosowanej wcześniej stali Hardox® 450.

Dzięki większej odporności Hardox® 500 Tuf na ścieranie, firma Mantella mogła zmniejszyć grubość blachy o 1 mm. Redukuje to masę zabudowy średnio o 365 kg. 

Zmniejszenie grubości jest możliwe dzięki większej twardości blachy połączonej z wysoką udarnością i odpornością na wgniecenia stali Hardox® 500 Tuf. Nawet po wielu latach użytkowania, stal będzie wystarczająco gruba, by nie wpłynąć negatywnie na integralność zabudowy wywrotki.

Hardox® 500 Tuf łączy w sobie najlepsze własności trudnościeralnych blach Hardox® 450 i Hardox® 500. Cechuje się nietypowo wąskim przedziałem twardości, tj. 475–505 HBW. Jej względna trwałość użytkowa może być o 30–50% dłuższa niż stali Hardox® 450. Wysoka udarność zapewnia znakomitą odporność na wgniecenia i pęknięcia, gdy w stal uderzają ostre i ciężkie przedmioty. Stal Hardox® 500 Tuf ma gwarantowaną wytrzymałość na uderzenia 27 J w temp. 20°C, a dla blachy 20 mm, typową wartość 45 J w temp. 40°C.  

Jaskrawoczerwona wywrotka Fire Fox wykonana z blachy trudnościeralnej Hardox rozładowuje skały ścierne

Projekt trwałej zabudowy wywrotki gwarantujący jej sztywność

Jeśli używa się cieńszego materiału, zabudowę naczepy należy zaprojektować w sposób zapewniający jej sztywność i ogólną stabilność. Podczas podnoszenia w pełni załadowanej zabudowy wywrotki montowanym z przodu siłownikiem hydraulicznym, zabudowa poddawana jest dużym obciążeniom. W przypadku niewłaściwego projektu może to skutkować nagłym wyboczeniem burt bocznych.

Aby temu zapobiec, firma Mantella wdrożyła szereg zmian w konstrukcji wywrotki, takich jak dodanie gięć poziomych do bocznych paneli. Zapewnia to konieczną sztywność całej zabudowy. W celu zwiększenia sztywności skrętnej przeprojektowano również przyłącze siłownika hydraulicznego, szyny górne, ramę tylną i trzpienie.

Nowa konstrukcja naczepy zapewnia wyższą wydajność i lepsze właściwości użytkowe

Oprócz zastosowania stali Hardox® 500 Tuf, firma Mantella zakwestionowała tradycyjne rozwiązania, gdy zdecydowała się na produkcję belek wzdłużnych podwozia w procesie zaawansowanego gięcia pojedynczej płaskiej taśmy Strenx® 960 zamiast spawania.

Nowe podwozie wywrotek serii Stratosphere waży tyle samo co aluminium, ale ma trwałość, odporność zmęczeniową i zalety produkcyjne stali. Mantella oferuje klientom nie tylko podwozie o 145 kg lżejsze.  Ma ono również znakomite własności mechaniczne i zapewnia lepsze zachowanie na drodze.

– Użytkownicy modelu Stratosphere 3.0 wskazują, że przy takim samym obciążeniu jak wcześniejsze modele, mogą osiągnąć większą ładowność, lepszą stabilność na drodze przy pełnym obciążeniu i znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i opon – mówi Mantella.

Widok na skrzynię czerwonej wywrotki. Blacha stalowa Hardox 500 Tuf nadaje jej wysoką trwałość i odporność zmęczeniową
infografika – oszczędności

Oszczędności dzięki nowatorskiej stali do konstrukcji wywrotek

  • Wywrotka Stratosphere ma zabudowę lżejszą o 365 kg i podwozie lżejsze o 145 kg, dzięki czemu ładowność wzrosła o 510 kg podczas każdego przejazdu.
  • Na przestrzeni 12 lat eksploatacji można zaoszczędzić 12 000 litrów paliwa i 30 ton CO2 (120,000 km/rok, 75% pełnego obciążenia, 47 l/100 km – 25 l/100 km).
  • Pojazd może zarobić dodatkowe 0,07€ na każdym kilometrze lub 8400€ rocznie, i spłacić się w ciągu 4–5 lat (Raport COMPETE, Komisja Europejska).

 

To właśnie nazywamy „EcoUpgraded”.

Obliczanie wskaźnika zużycia przy pomocy Hardox® WearCalc

Dzięki oprogramowaniu takiemu jak WearCalc firmy SSAB można obliczyć wskaźnik zużycia jeszcze przed wyprodukowaniem wywrotki. Różne kolory na ilustracji pokazują naprężenia powodowane przez zużycie ślizgowe po rozładowaniu wywrotki. Dane z obliczeń stanowią dla producentów rekomendacje w zakresie wyboru idealnego materiału oraz projektu.

Wielokolorowa zabudowa wywrotki wskazująca różne poziomy naprężeń powodowane przez zużycie ślizgowe wewnątrz wywrotki

Klienci na całym świecie stosują Hardox® 500 Tuf w swoich wywrotkach

wywrotka

Stal Hardox® 500 Tuf w wywrotkach firmy Thompsons, Wielka Brytania

– Zwiększona odporność na ścieranie stali Hardox 500 Tuf umożliwia stosowanie cieńszej blachy przy zachowaniu tej samej nadzwyczajnej trwałości użytkowej.

Czas użytkowania wywrotek Zetterbergs wzrósł o 40 procent

– Od kiedy przeszliśmy na stal trudnościeralną Hardox 500 Tuf, wydłużyliśmy okres eksploatacji naszych wywrotek o co najmniej 40 procent.

wywrotka

Czas na modernizację?

Wypełnij poniższy formularz, żebyśmy mogli skontaktować się z Tobą i odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania dotyczące modernizacji: