180
Automotive insights Urzeczywistnianie produkcji stali bez paliw kopalnych
Stal motoryzacyjna Docol

URZECZYWISTNIANIE PRODUKCJI STALI BEZ PALIW KOPALNYCH

Spojrzenie na projekt SSAB HYBRIT i przyczyny, dla których zrównoważone rozwiązania dla całego okresu eksploatacji pojazdu stają się koniecznością.

Dotychczas jakość nazywana była „czynnikiem higienicznym” w przemyśle motoryzacyjnym – czyli podstawowym czynnik napędzającym satysfakcję klienta. Jednak teraz wiele przemawia za tym, by brać pod uwagę coś jeszcze – a mianowicie zrównoważony rozwój.

Patrząc wstecz na rozwój przemysłu w ciągu ostatnich 20 lat, trudno się z tym nie zgodzić. Normy OEM stale ustanawiają wyższe standardy i cele, jesli chodzi o zrównoważony rozwój. Takie sprawy, jak wykorzystanie materiałów o wysokiej wytrzymałości, w tym stal Docol® AHSS, w celu zredukowania masy komponentu i zwiększenia wydajności paliwa są powszechne. Co więcej, pojazdy hybrydowe i elektryczne są dobrze ugruntowane na rynku, a niektóre normy OEM dodatkowo wyznaczają ambitne cele, jeśli chodzi o całościowe wyeliminowanie emisji CO2 w ciągu najbliższych trzech dekad.

Chociaż skutki podjęcia takich środków mogą być poważne, ważne jest, by o czymś pamiętać. Zrównoważenie wkrótce będzie dotyczyło pełnego okresu użytkowania pojazdu, a odpowiednie rozwiązania staną się koniecznością.

Co wyznacza poziom zrównoważenia samochodu?

Dzisiaj, zrównoważenie samochodu jest oceniane tylko na podstawie emisji z rury wydechowej, jednak zgodnie z tym, co pokazuje nam analiza LCA (Life Cycle Assessment), można do tej historii jeszcze wiele dopowiedzieć.

Chociaż prawdą jest, że faza użytkownika pojazdu daje wkład do większości emisji, jednak również fazy produkcji i recyklingu mają decydujący wpływ na poziomy emisji gazów cieplarnianych.

Co więc mamy zmienić, jeśli emisja CO2 jest również brana pod uwagę na tych etapach?
Odpowiedzią jest bardziej krytyczne spojrzenie na łańcuch dostaw podczas oceny materiałów oraz wybór tych, które mają najniższy ślad węglowy, pochodzących od dostawców, którzy biorą odpowiedzialność za ich wpływ na środowisko.

Hybrit

HYBRIT – stal produkowana bez paliw kopalnych

W SSAB chcemy brać odpowiedzialność za nasz wkład w światowy ślad węglowy. W tym celu zainicjowaliśmy wyjątkowy projekt dotyczący wytwarzania stali bez paliw kopalnych, zwany HYBRIT. Ten projekt joint venture, zawarty pomiędzy SSAB, LKAB i Vattenfall ma na celu znalezienia rozwiązania dotyczącego produkcji stali bez paliw kopalnych. Jako prezes i dyrektor zarządzający SSAB, Martin Lindqvist wyjaśnia:

„SSAB chce być częścią rozwiązania uwzględniającego zmiany klimatu. Przejście na produkcję stali bez paliw kopalnych już się zaczęło, teraz jesteśmy na etapie szczegółowego określania, jak będzie wyglądała nasza najbliższa droga zbliżania się do tego celu. Wierzymy, że jest to właściwy sposób rozwoju oraz, że w ten sposób pojawi się przed naszą firmą wiele ekscytujących możliwości biznesowych”.

Obecnie, węgiel i koks są wykorzystywane do redukcji ilości rudy żelaza w produkcji żelaza. Jest to proces, który generuje duże objętości dwutlenku węgla. Idea, jaka się kryje za projektem HYBRIT to wodór, który został wyprodukowany za pomocą energii elektrycznej ze źródeł wolnych od paliw kopalnych. Zamiast CO2, emisje będą wtedy w postaci zwykłej wody. Szwecja i Finlandia mają wyjątkową możliwość przejęcia inicjatywy produkcji stali bez paliw kopalnych, dzięki dobremu dostępowi do energii elektrycznej przyjaznej dla środowiska i wolnej od paliw kopalnych, oraz najwyższej jakości rudy żelaza w Europie, a także wyspecjalizowanemu, innowacyjnemu przemysłowi stalowemu.

Inicjatywie zeszłej zimy nadano zielone światło i nastąpiło przejście od studium wykonalności do uruchomienia zakładu pilotażowego. Obecnie rozpoczęła się budowa, oczekuje się, że zakład pilotażowy będzie gotowy w 2020 roku.

„Rozpoczynając budowę zakładu pilotażowego, w którym opracujemy i rozbudujemy technologię produkcji stali bez paliw kopalnych, czynimy ważny krok w przód, by osiągnąć cel SSAB produkcji pozbawionej paliw kopalnych do 2045 roku. Jesteśmy dumni z bycia elementem ważnej i wymagającej zmiany technologicznej, która może doprowadzić do rozwiązania części problemu klimatycznego”, mówi Lindqvist.

Dowiedz się więcej o projekcie HYBRIT.
Subskrybuj nasz darmowy comiesięczny biuletyn Automotive Insights i otrzymuj interesujące i szczegółowe artykuły na temat problemów istotnych dla działalności twojej firmy.

Wysyłając ten formularz, akceptujesz jednocześnie naszą politykę prywatności.