180
Automotive insights Przyszłość formowania na rolkach to 3D - pionierska technika, w której wytrzymałość nie jest ograniczeniem



PRZYSZŁOŚĆ FORMOWANIA NA ROLKACH TO 3D

Pionierska technika, w której wytrzymałość nie jest ograniczeniem.

W 2001 roku mała szwedzka firma jako pierwsza na świecie użyła technologii formowania na rolkach w wersji 3D i nadała nowy wymiar innowacyjności w motoryzacji.

Ortic od ponad 30 lat opracowuje maszyny i technologie formowania na rolkach arkuszy stali. Około 15 lat temu, po okresie rozwoju generowanego głównie formowaniem na rolkach w wersji 2D, firma odkryła możliwości oferowane przez coraz mocniejsze gatunki stali. Opracowano nową technologię, nazwaną formowaniem na rolkach w wersji 3D, która jest szczególnie odpowiednia dla branży motoryzacyjnej.

2D vs. 3D

Podczas tradycyjnego formowania na rolkach (2D), arkusz metalu przechodzi przez serię rolek, które stopniowo zmieniają płaskie arkusze w wymagany końcowy kształt. Kształt profilu jest taki sam przez całą długość. Nowa technologia zaawansowanego dynamicznego formowania na rolkach (3D) oznacza, że nadchodzący arkusz przechodzi przez serię indywidualnych, sterowanych komputerowo stanowisk z rolkami, co sprawia, że gotowy profil różni się na swej długości. Dzięki możliwości zakrzywienia profilu wzdłuż długości podczas formowania na rolkach, opcje tworzenia nowych i lepszych komponentów motoryzacyjnych są dużo większe niż wcześniej.

Ważna metoda dla branży motoryzacyjnej

Jednym z powodów, dla których metoda ta jest tak cenna dla producentów motoryzacyjnych jest fakt, że maszyny takie jak w firmie Ortic zaprojektowano do użytku ze stalami formowanymi na zimno przy bardzo wysokich klasach wytrzymałości. W zasadzie, im wyższa wytrzymałość stali, tym bardziej jest ona odpowiednia do formowania na rolkach. Obecnie Ortic z powodzeniem formuje na rolkach w wersji 3D stale Docol® 1500 z SSAB, 1,5 mm.

  Jak mówi Johan Eriksson, prezes Ortic: "nie postrzegamy wytrzymałości jako ograniczenia i czekamy na materiały o jeszcze większej wytrzymałości do naszych rolek 3D." Jedną z zalet użycia stali o tak wysokiej wytrzymałości w formowaniu na rolkach 3D jest to, że własności materiału są równiejsze, co pozwala uzyskać za każdym razem w jednym kroku ten sam rezultat.

 Kolejną zaletą jest przyjazność procesu dla środowiska, gdyż materiał formowany jest na zimno bez potrzeby stosowania nowych narzędzi dla każdego profilu. Wraz z dążeniem branży motoryzacyjnej do użycia mocniejszych materiałów, by zredukować masę komponentów, rola formowania na rolkach 3D będzie coraz większa.


ZOBACZ ZASTOSOWANIA DOCOL®

Subskrybuj nasz darmowy comiesięczny biuletyn Automotive Insights i otrzymuj interesujące i szczegółowe artykuły na temat problemów istotnych dla działalności twojej firmy.

Wysyłając ten formularz, akceptujesz jednocześnie naszą politykę prywatności.