Most ze stali SSAB Weathering - zbudowany, by trwać

Zdobywający nagrody most dla pieszych w pobliżu jeziora Kuusijärvi w Finlandii jest nie tylko odporny na korozję, przyciągający uwagę i łatwy w utrzymaniu. Dzięki stali SSAB Weathering, pomaga również zredukować koszty w cyklu życia i ślad węglowy.

Most Kuusijärvi zaprojektowany ze szczegółami poręczy

Projekt mostu z wyciętymi motywami sowy na poręczach podkreśla znaczenie przyrody.

Zrównoważony most, zaprojektowany na wiele lat, komponuje się harmonijnie z naturalnym otoczeniem oraz oferuje rozwiązanie eliminujące problemy czasu, jakości i kosztów. Tego właśnie oczekiwało Miasto Vantaa, gdy zlecało budowę mostu dla pieszych w parku narodowym jeziora Kuusijärvi, na północ od Helsinek.

Produkcją i montażem konstrukcji mostu ze stali Weathering zajęła się firma Normek, wiodąca spółka budownictwa stalowego w Finlandii. Jako specjalista ds. projektowania, konstrukcji i montażu konstrukcji stalowych dla mostów i budynków, firma wniosła swoje doświadczenie związane z realizacją innych projektów mostowych opartych na stalach odpornych na warunki atmosferyczne. Dostawa obejmowała kratownice stalowe, słupy środkowe i poręcze, wszystko wykonane ze stali Weathering.

Sami Torvi, inżynier projektu w Normek, odpowiadał za harmonogram czasowy, zakupy materiałów, plany produkcji i dokumenty jakościowe projektu. Sami podkreśla potrzebę elastycznego podejścia do produkcji:

“Nie ma dwóch takich samych mostów,” mówi. "Musimy być bardzo elastyczni w naszych procesach produkcji, gdyż produkcja dwóch podobnych mostów jest bardzo mało prawdopodobna. Każdy produkt jest unikalny i musimy bardzo starannie analizować wszystko, od zakupu materiałów po końcowy montaż."

Łatwość spawania i obróbki warsztatowej

Spawanie stali SSAB Weathering jest względnie proste i podobne do procesu dla zwykłych stali niskowęglowych, jeśli WPQR jest w porządku. Niemniej jednak, metal wypełniający będzie się różnić w zależności od czynników takich jak kod, wymagania budowy, lokalizacja spoin, kwestia malowania i dopasowania koloru. Torvi mówi: "Nie musieliśmy nawet podgrzewać stali przed spawaniem, co także przyczyniło się do oszczędności czasu spawania i produkcji."

Zastosowany produkt SSAB: SSAB Weathering 355
Grubości: Do 35 mm
Masa: 231 ton
Długość: 126.2 m Producent

Normek Oulu. Projektant
WSP Finland.
Wykonawca: Destia.
Klient: Miasto Vantaa, Finlandia

Most Kuusijärvi wśród drzew parku narodowego
Most pieszy ze stali SSAB Weathering 355 rozciąga się nad wierzchołkami drzew w parku narodowym.

"Stal Weathering jest estetycznie dopasowana do środowiska naturalnego. Podobał nam się również pomysł, że kolor stali zmienia się z upływem czasu trochę od jasno do ciemnobrązowego."

Sami Niemelä

Dlaczego stal SSAB Weathering dla konstrukcji mostów?

WSP, jedna z dziesięciu czołowych firm projektowych i inżynieryjnych na świecie, wybrała blachę SSAB Weathering 355 dla mostu i jego głównych komponentów, takich jak kratownice i słupy. Według Sami Niemelä, business area director w WSP Finland, decyzja wynikała z wielu czynników mających na celu spełnienie potrzeb klienta i użytkowników końcowych: bezpieczeństwa, funkcjonalności konstrukcyjnej, kosztów budowy i utrzymania, estetyki.

Jeśli jest prawidłowo zaprojektowany, ze wszystkimi szczegółami, a także osadzony w odpowiednim środowisku, most ze stali Weathering staje się popularnym wyborem, który spełnia wszystkie powyższe wymagania. Rdzewienie jest problematyczne, a nawet niebezpieczne w innych konstrukcjach stalowych, a korozja może na dłuższą metę zagrozić funkcjonowaniu i integralności mostu stalowego. Ale "przydatna korozja" stali SSAB Weathering działa jako ochrona przed dalszym zniszczeniem. Rdza powstaje tylko na zewnętrznej powierzchni stali, a następnie zamienia się w barierę, która pomaga odeprzeć dalszą korozję.

Projekt mostu Vantaa: surowy i naturalny, delikatny dla środowiska

Innym kluczowym aspektem projektu mostu Vantaa było to, że powinien komponować się z otoczeniem - dobrze znanym parkiem narodowym, który oferuje sauny, kąpiele lodowe oraz narciarstwo biegowe. Miasto Vantaa chciało również zminimalizować wpływ mostu na środowisko.

“Stal Weathering jest estetycznie dopasowana do środowiska naturalnego,” mówi Niemelä z WSP. Podobał nam się również pomysł, że kolor stali zmienia się z upływem czasu trochę od jasno do ciemnobrązowego."

Zrównoważone budownictwo staje kluczowym aspektem w projektowaniu, budowie i utrzymaniu mostów. Mosty ze stali Weathering są niewiarygodnie trwałe - potencjalnie ponad 100 lat - co zmniejsza potrzebę ich wymiany. Na koniec swojego okresu użytkowania, most Vantaa można w 100% poddać recyklingowi.

Most zwrócił uwagę fińskiego stowarzyszenia Finnish Construction Steelwork Association, który przyznał WSP nagrodę Stalowej konstrukcji roku 2020.

Bez malowania, mniej konserwacji mostu

Gdy Miasto Vantaa i WSP wybrało stal SSAB Weathering dla budowy mostu, otrzymali materiał wymagający bardzo niewielkiej konserwacji. Nie tylko zminimalizują w ten sposób zakłócenia w jego użytkowaniu, ale oszczędzą pieniądze. A ponieważ jakakolwiek potencjalna naprawa będzie mniej skomplikowana, mosty ze stali Weathering są tańsze w cyklu życia produktu od tych wykonanych z innych materiałów.

Dodatkowo, most nie musi malowany ze względu na ochronę czy estetykę. Rdzawa patyna sama w sobie wygląda atrakcyjnie i pomaga unikać emisji szkodliwych lotnych związków organicznych z powłok malarskich.

Sami Torvi z Normek podkreśla inne zalety podejścia bez malowania.

“Koszty obróbki powierzchni liczą się do ogólnej ceny produktu, dlatego ani w produkcji, ani na budowie rezygnujemy z malowania,” mówi. "Omija nas naprawa malowanych powierzchni. Ogólnie skraca to czas produkcji - co jest ogromną korzyścią - oraz obniża koszty produkcji."

Zalety mostów

  • Duża odporność na korozję
  • Niskie koszty w cyklu życia ze względu na minimalną konserwację i brak malowania
  • Brak emisji szkodliwych chemikaliów związanych z malowaniem i utylizacją farby
  • Szybka budowa, minimalne obciążenie miejsca budowy dzięki prefabrykowanym komponentom stalowym
  • Długotrwała wydajność
  • Unikalna, atrakcyjna konstrukcja
Sami Niemelä, business area director w WSP Finland oraz Sami Torvi, inżynier projektu w Normek.

Sami Niemelä, business area director w WSP Finland oraz Sami Torvi, inżynier projektu w Normek.  

Dowiedz się więcej o stali SSAB Weathering dla mostów

180