Duże zainteresowanie w Chinach koncepcją projektową Docol EV

Pomimo że przemysł motoryzacyjny w Chinach doświadczył kilkuletniego spowolnienia, Chiny pozostają największym na świecie producentem samochodów, pozycja, którą kraj ten zajmuje od roku 2008.

W 2018 r. roczna produkcja pojazdów w Chinach stanowiła ponad 30 procent produkcji światowej, przewyższając produkcję w Unii Europejskiej lub łącznie w Stanach Zjednoczonych i Japonii.

Dla Yan Bing, regionalnego kierownika sprzedaży SSAB Automotive, moment dołączenia do szwedzkiej firmy stalowej w 2001 roku nie mógł być lepszy: były to wczesne lata 2000, kiedy boom motoryzacyjny naprawdę zaczął nabierać rozpędu w Chinach, z wyłaniającą się klasą średnią i rozwojem gospodarczym Chin jako głównymi czynnikami napędzającymi.

– Moja kariera niemal idealnie zbiegła się z najbardziej dynamicznym okresem w historii chińskiego przemysłu motoryzacyjnego i jestem niezmiernie dumny, że mogę być tego świadkiem i uczestnikiem historii – mówi.

Yan Bing urodził się w 1974 roku i wychowywał w różnych częściach Chin, od południa po północ. Ma dwie córki w wieku dziewięciu i czterech lat. Jego zaplecze techniczne to inżynieria materiałowa i materiałoznawstwo.

Krótko po tym, jak Yan Bing dołączył do SSAB, w 2003 r. firma rozpoczęła dostarczanie zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS) swojej marki motoryzacyjnej Docol dla przemysłu motoryzacyjnego w Chinach.

– Dzisiejszy popyt na rynku znacznie się zmienił w porównaniu z 2003 rokiem. Stal AHSS jest powszechnie uznawana za najważniejszy lekki materiał do zastosowań motoryzacyjnych. Lokalne huty w Chinach, takie jak Baosteel, również opracowały szereg gatunków AHSS i zaczęły promować je na rynku chińskim – mówi Yan Bing.

Odnosząc się do aktualnych trendów na rynku chińskim, mówi, że odzwierciedlają one mniej lub bardziej trendy na rynku światowym, takie jak zwiększone wykorzystanie AHSS i zwiększona konkurencja z innymi lekkimi materiałami, na przykład aluminium.

– Chiny mogą bardziej skoncentrować się na rozwoju pojazdów elektrycznych (BEV), podczas gdy zapotrzebowanie na ochronę akumulatorów powinno zwiększyć popyt na najlepsze gatunki AHSS, zwłaszcza gatunki martenzytyczne – mówi Yan Bing.
 
Firma SSAB niedawno przedstawiła koncepcję projektową Docol EV, która obejmuje nowatorskie pomysły – na przykład ochronę akumulatora w samochodach elektrycznych. Yan Bing mówi, że koncepcja ta wzbudziła duże zainteresowanie wśród producentów OEM pojazdów elektrycznych w Chinach.

– Od początku niektórzy producenci stosowali stal Docol AHSS do wytwarzania krytycznych części, takich jak belki poprzeczne, aby uzyskać jednocześnie wysoką wytrzymałość i niską masę, chociaż nadal trudno jest opracować całą obudowę ochronną akumulatora tylko z AHSS. Koncepcja ta pełni rolę wyzwalacza prowokującego nowe pomysły, a nie gotowego rysunku, który ma kierować projektowaniem konstrukcji karoserii. Współpraca między producentami OEM, dostawcami i SSAB jest kluczem do sukcesu.
 
– Głęboko zakorzenione w kulturze SSAB jest nieustanne poszukiwanie nowych sposobów stosowania stali Docol AHSS poprzez opracowywanie coraz bardziej przyjaznych dla użytkownika gatunków, które mogą, w połączeniu z zaawansowanymi metodami produkcji, takimi jak formowanie 3D na rolkach, pomóc klientom w zmniejszeniu masy komponentów przy zachowaniu przystępnych kosztów, a nawet ich obniżeniu – mówi.
 
W tym roku pandemia Covid-19 dotknęła wiele firm na całym świecie. Yan Bing przyznaje, że działalność SSAB w Chinach nie była wyjątkiem, ale mówi, że nadal z optymizmem patrzy w przyszłość.

– Nasza działalność ucierpiała z powodu zmniejszonego popytu ze strony klientów i ograniczenia podróży. Jednak przemysł motoryzacyjny w Chinach stopniowo odradza się i optymistycznie postrzegamy perspektywy na drugą połowę 2020 roku – mówi.

Yan Bing
Yan Bing – kierownik sprzedaży SSAB Automotive w Chinach
„Nigdy nie przestaliśmy testować granic użyteczności stali Docol AHSS”
180